eBOK - logowanie do serwisu SM PIAST
Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta – Po co nam to?

Świat komputerów, od lat dziewięćdziesiątych, wtargną w nasze życie bez pytania. Dla wielu jest to męczące i stresujące – szczególnie dla osób nieobeznanych z technologią i niemających styczności z komputerami w życiu codziennym. Jednak wygoda, szybkość i dostępność informacji, jaką oferuje pikselowy ekran, w zamian za poznanie prawideł posługiwania się nowymi narzędziami jest niewspółmierna do kosztów.
Przekonują nas o tym aplikacje bankowe dające natychmiastowy dostęp do stanu konta, sklepy on-line umożliwiające zakupy o w środku nocy, czy serwisy streamingowe oferujące bazę tysięcy filmów. Oczywiście korzyści jest dużo więcej, a jedną z nich może być szybka i łatwa kontrola stanu finansów naszego mieszkania lub lokalu.
eBOK PIAST – co to jest i po co to ?
Oprogramowanie eBOKa SM PIAST ułatwia i usprawnia:
- dostęp do aktualnych danych osobowych jakie są wprowadzone w SM PIAST w tym przydzielonych numerów kont
- kontroli rozliczeń za lokale i mieszkania, czyli stan aktualnych rozliczeń
- szczegółowy wykaz wpłat i obciążeń
- dostęp do dokumentów SM PIAST dostępnych tylko dla członków spółdzielni – uchwał, sprawozdań, protokołów itp.
- rozliczeń mediów
- kontaktu z administracją,
Dzięki eBOK szybko sprawdzimy, czy nasze rozliczenia są w w należytym porządku, za co i ile zapłaciliśmy lub czy wszystkie nasze wpłaty dotarły.
LOGOWANIE DO SERWISU
Aby korzystać z eBOKa, musimy być zarejestrowanym użytkownikiem – można tego dokonać na dwa sposoby. Jeśli w systemie SM PIAST są podane kompletne dane dotyczące naszej osoby, rejestracje możemy wykonać poprzez stronę www eBOKa wypełniając formularz rejestracyjny. W wypadku gdy brakuje jakiś naszych danych, lub się nie zgadzają z podanymi w formularzu, będziemy musieli pofatygować się do administracji osiedla na ulicę Bulwar Ikara 10b do pokoju nr 3 znajdującego się na parterze i tam aktywować konto. Oczywiście będzie potrzebny dowód osobisty.
Jeśli jednak wszystkie nasze dane się zgadzają i są kompletne, możemy aktywować dostęp do eBOKa poprzez Internet.
1) REJESTRACJA – przejście do eBOKa
Zawsze musi być pierwszy raz – podobnie jest i teraz. Aby korzystać z usług elektronicznego Biura Obsługi Klienta (eBOKA), musimy najpierw się w nim zarejestrować. Aby tego dokonać, należy na stronie Spółdzielni wejść (kliknąć) na odnośnik (kafelek) z napisem eBOK LOGOWANIE (co to logowanie?).
Wskazanie linku spowoduje przeniesienie ze strony internetowej spółdzielni do okna logawania do eBOKa. Innym sposobem przejścia do okna logowania z pominięciem strony internetowej, jest bezpośrednie wpisanie w przeglądarce w pasku adresowym “ebok.smpiast.com.pl” i wciśnięcie entera. Powyższa czynność również przeniesie nas do strony logowania.

W wypadku urządzeń mobilnych o mniejszych wyświetlaczach, aby przejść do strony logowania eBOKa należy nacisnąć ikonę teczki eBOKa znajdującą się w dolnej części ekranu lub tak jak poprzednio wpisać adres ebok.smpiast.com.pl.

2) REJESTRACJA – formularz logowania
Aby pierwszy raz skorzystać z eBOKa, musimy się zarejestrować (co to rejestracja ?) – w tym celu, na stronie logowania, klikamy na przycisk Rejestracja. Znajduje się on w dolnej części formularza logowania. Kliknięcie przycisku spowoduje wyświetlenie drugiego formularza, w którym będziemy mogli podać dane umożliwiające rejestrację nowego użytkownika. (Uwaga: Osoby posiadające konto w poprzednim systemie eBOK również muszą zarejestrować się po raz pierwszy w nowym systemie. Wpisywanie starego hasła i loginu nie umożliwi zalogowania się do sytemu.)

3) REJESTRACJA – FORMULARZ REJESTRACYJNY
Po naciśnięciu przycisku rejestracja można przejść do wypełniania formularza. Formularz zawiera 7 pół edycyjnych, w które musimy wpisać nasze dane, oraz dwa pola akceptacji, pole zabezpieczeń i przycisk wysyłki.

POLE IDENTYFIKATOR – jest to pole, w które musimy wpisać nasz identyfikator osiedlowy, czy też numer osiedlowy, do jakiego jesteśmy przypisani. Numer ten można znaleźć na przykład na rozsyłanym druku INFORMACJA O ROZLICZENIU MEDIÓW oraz na fakturach. Znajduje się on w lewej górnej części druku, jest wyszczególniony jako SYMBOL KLIENTA i powinien zawierać 6 liczb.

POLE IMIĘ I NAZWISKO LUB NAZWA FIRMY – w to miejsce wpisujemy osobę lub firmę, która figuruje w spółdzielni jako właściciel mieszkania lub lokalu i jest członkiem spółdzielni.
POLE ADRES – tu oczywiście podajemy adres nieruchomości
POLE PESEL LUB NIP – osoba prywatna podaje pesel właściciela a w wypadku gdy lokal jest na firmę podany powinien być nip
POLE ADRES E-MAIL i POWTÓRZ ADRES E-MAIL – adres e-mail (co to adres e-mail?) który zostanie przyporządkowany do użytkownika i na który będą przychodzić powiadomienia, a także potwierdzenie rejestracji w systemie. Praktycznie niezbędny do jakichkolwiek czynności związanych z komunikacją w Internecie. Pole obok “powtórz adres e-mail” służy do sprawdzenia poprawności wypełnienia pierwszego pola i wpisujemy w nie jeszcze raz nasz adres e-mail (po co dwa razy wpisywać?).
POLE TELEFON – czyli numer telefonu do kontaktu. Telefon będzie wykorzystywany tylko do kontaktu z SM Piast i nie będzie udostępniany.
ZAZNACZENIE PRZEŁĄCZNIKA AKCEPTACJA REGULAMINU
Przed rejestracją warto zaznajomić się z regulaminem korzystania z eBOKa, który akceptujemy właśnie poprzez zaznaczenie przełącznika AKCEPTACJA REGULAMINU. Aby zapoznać się z regulaminem, należ kliknąć (nacisnąć) znajdujący powyżej suwaka, wyróżniony na niebiesko, odnośnik (link). Z regulaminem można również zapoznać się na pierwszym ekranie logowania poprzez naciśnięcie przycisku Regulamin, znajdującego się u doły formularza, tuż obok przycisku rejestracja. W obu przypadkach, spowoduje to pobranie ze strony eBOKa regulaminu w formie pliku pdf będącego dokumentem tekstowym zawierającym treść regulaminu. AKCEPTACJA JEST WYMAGANA.
Aby się z nim zapoznać, należy wskazać miejsce, gdzie zapiszemy ten plik na naszym komputerze a następnie odnaleźć go i dwukrotnie kliknąć. Najczęściej, plik można również odnaleźć w przeglądarce w zakładce “POBRANE” i po naciśnięciu prawego przycisku myszy i wybraniu opcji otwórz zapoznać się z nim. Konkretne rozwiązanie jak wyświetlić plik zależy od tego jaką używa się przeglądarkę.
Na urządzeniach mobilnych (telefonach, tabletach), najczęściej, plik zostanie automatycznie ściągnięty na urządzenie, a następnie wyświetlony.

ZAZNACZENIE PRZEŁĄCZNIKA ZGODY RODO
Kolejną zgodą wymaganą przez RODO jest zgoda na przetwarzanie danych – jej treść znajduje się nad przełącznikiem i AKCEPTACJA RÓWNIEŻ JEST WYMAGANA.
POTWIERDZENIE CZŁOWIECZEŃSTWA 🙂
Ostatnią opcją przez jaką musimy przebrnąć, jest potwierdzenie naszego człowieczeństwa, czyli potwierdzenie, że jesteśmy prawdziwym użytkownikiem, a nie programem komputerowym (tzw. BOTEM) masowo zakładającym konta służące później do oszustw i rozsyłania reklam czyli tzw. spamu.
Aby potwierdzić nasz status, należy podać odpowiednie cyfry z rozwijanych pól odpowiadające cyfrom znajdującym się na wskazanych pozycjach.
W tym celu odczytujemy, którą z ciągu wyświetlanych liczb po prawej stronie wskazać. W przypadku informacji iż mamy podać np. drugą i piątą z rozwijanych pól musimy wybrać najpierw wartość dwa – bo licząc od lewej w ciągu kolorowych cyfr jest na drugim miejscu oraz osiem, bo osiem znajduje się na piątym miejscu. Kombinacje cyfr mogą się zmieniać losowo.

WYSYŁKA FORMULARZA
Po wypełnieniu wszystkich pół oraz potwierdzeniu regulaminu, formułki rodo i potwierdzenia człowieczeństwa, możemy wysłać formularz zgłoszeniowy poprzez naciśnięcie przycisku WYŚLIJ.
Jeśli coś jest nie tak, lub brakuje któregoś elementu, formularz zgłosi błąd. Niestety, nie zakomunikuje błędnie wpisanego pesela, nazwiska czy adresu – o to musimy zadbać sami.
4) SPRAWDZANIE POTWIERDZENIA
Jeśli wszystko poszło dobrze i formularz został wysłany, na podany adres e-mail przyjdzie potwierdzenie zgłoszenia rejestracji w systemie. Informacja na poczcie gmail wygląda w następujący sposób:

Teraz pozostaje nam czekać czy system poprawnie zinterpretuje nasze wysłane dane i czy otrzymamy dostęp do serwisu.
I tu trzeba uzbroić się w cierpliwość bo czasami może to trwać nawet ponad godzinę – wszystko zależy od obciążenia w danym momencie systemu. Choć może być i tak, że informację otrzymamy już po kilku minutach. Po prostu, należy co pewien czas, sprawdzać skrzynkę pocztową podanego przez nas e-maila.
5) DOSTĘP DO SYSTEMU
W wypadku gdy system rozpoznał nasze dane, na podany w formularzu rejestracyjnym adres e-mail, przyjdzie potwierdzenie z danymi do logowania – loginem i tymczasowym hasłem:

6) PIERWSZE LOGOWANIE DO SYSTEMU
Mając już potwierdzenie oraz login i hasło możemy zalogować się do systemu elektronicznej obsługi SM PIAST. Aby tego dokonać ponownie otwieramy stronę logowania (poprzez kafelek logowanie lub wpisując adres eBOKa – patrz punkt 1) i wpisujemy podany login w polu IDENTYFIKATOR LUB E-MAIL oraz hasło:

A następnie naciskamy przycisk ZALOGUJ. Spowoduje to przeniesienie nas na stronę eBOK zawierającą nasze dane.
7) WAŻNE! ZMIANA HASŁA
Po zalogowaniu się do eBOKa, jest jeszcze jedna, bardzo ważna czynność, jaką musimy przeprowadzić na samym początku – jest to zmiana tymczasowego hasła na nasze własne, nowe, znane tylko nam:

System automatycznie, po pierwszym logowaniu, poprosi nas o tą zmianę, dając do wypełnienia 3 pola:
POLE: PODAJ POPRZEDNIE HASŁO – tu podajemy hasło TYMCZASOWE jakie dostaliśmy na e-maila z potwierdzeniem rejestracji i którym logowaliśmy się do systemu. UWAGA: NIE PODAJEMY STAREGO HASŁA DO POPRZEDNIEJ WERSJI SYSTEMU!!!
POLE PODAJ NOWE HASŁO – tu wpisujemy nasze nowe hasło, które sobie możemy dowolnie wymyśleć pod warunkiem, że będzie spełniać wytyczne dotyczące bezpieczeństwa – wytyczne podane są nad polami i oznaczone kolorowymi numerami:
- Minimalna liczba znaków nowego hasła: 6
- Nowe hasło musi być różne od poprzedniego – w przypadku pierwszego logowania musi być różne od hasła tymczasowego.
- Nowe hasło musi zawierać co najmniej jeden znak specjalny – czyli np. któryś z tych znaków : !@#$%^&*()?{}[]|”:<.
- Nowe hasło musi zawierać co najmniej jedną cyfrę.
- Nowe hasło musi zawierać co najmniej jedną dużą literę.
- Nowe hasło musi zawierać co najmniej jedną literę.
- Nowe hasło musi zawierać co najmniej jedną małą literę.
- Nowe hasło nie może zawierać nazwy użytkownika / identyfikatora.
POLE POWTÓRZ NOWE HASŁO – wpisujemy, w celach kontrolnych, jeszcze raz nasze nowe, wymyślone hasło.
Po wypełnieniu tych danych naciskamy przycisk ZAPISZ i możemy rozpocząć korzystanie z eBOKa
8) PROBLEMY – NIE OTRZYMALIŚMY DANYCH DO LOGOWANIA
A co jeśli otrzymaliśmy komunikat o odmowie dostępu:
Twoje dane nie zostały rozpoznane. Wypełnij formularz o nadanie dostępu jeszcze raz lub skontaktuj się z operatorem.
Możemy spróbować jeszcze raz wysłać zgłoszenie w nadziei, że gdzie się pomyliliśmy, a ponowne wypełnienie formularza usunie ten błąd.
Jeśli jednak i tym razem otrzymamy odmowę, nie pozostaje nam nic innego, jak skontaktować się bezpośrednio z Administracją i na miejscu dokonać aktywacji.
WYJAŚNIENIA:
eBOK – elektroniczne Biuro Obsługi Klienta – eBOKiem najczęściej w Internecie jest nazywane oprogramowanie umożliwiające automatyczne realizowanie zadań, które w części lub w całości było by realizowane przez pracowników danej firmy przy obsłudze klienta. Najczęściej takie oprogramowanie umożliwia przeprowadzenie podstawowych zadań: sprawdzanie stanu konta, stanu zamówień, edycji danych czy przesyłania wiadomości. (UWAGA: Nie mylić z eBOOKiem – czyli elektroniczną wersją książki)
REJESTRACJA UŻYTKOWNIKA – Jest to najczęściej pierwsza czynność jaka musimy wykonać na różnego rodzaju stronach czy portalach jeśli chcemy na nich posiadać indywidualne konto. Dzięki rejestracji system będzie mógł stworzyć nowego użytkownika, którego na podstawie hasła i nazwy (loginu) będzie rozpoznawał i do którego przyporządkuje dane do których może mieć dostęp. W wielu przypadkach aby zarejestrować się wystarczy podać login, hasło i email. Jednak część systemów w których potrzebne jest zweryfikowanie czy dany użytkownik jest rzeczywiście tym za kogo się podaje mogą być potrzebne dodatkowe informacje np: pesel, jakiś kod lub numer, adres, telefon.
LOGOWANIE– jest to proces umożliwiający identyfikację użytkownika (osoby logującej się) i udzielenie mu dostępu do jego danych – tak jak podczas załatwiania spraw w urzędzie czy na poczcie musimy potwierdzić naszą tożsamość przy pomocy posiadanych dokumentów tak w przypadku internetowego serwisu użytkownik musi potwierdzić swoją tożsamość poprzez podanie informacji znanych tylko jemu – LOGINU oraz HASŁA jakie przydzielił do swojego konta podczas rejestracji.
ADRES E-MAIL – samouczek, pokazujący krok po kroku jak założyć
https://www.youtube.com/watch?v=G0IEVYUatkk
POWTÓRZENIE ADRESU E-MAIL – służy do sprawdzenia czy nie została popełniona jakaś literówka podczas wpisywania adresu. Ponieważ oba pola muszą mieć identyczny adres, a mało prawdopodobne jest aby przy wpisywaniu w drugim polu zrobić tą samą literówkę, np. tzw. czeski błąd czyli przestawić kolejność liter, system wykryje niespójność danych i nie pozwoli zarejestrować takiego adresu. Ma to zapobiec wysłaniu potwierdzeń na błędny adres. UWAGA: Nie należy kopiować i wklejać pierwszego pola w drugie( ctrl+C, ctrl+v), gdyż w tym wypadku błędny wpis znowu skopiujemy i błąd nie zostanie wykryty.