Przebudowa i modernizacja mieszkania lub lokalu użytkowego.

Wykonanie remontu mieszkania lub lokalu wydaje się łatwe, proste i bezproblemowe – jeśli mamy dobrych fachowców o odpowiednich kwalifikacjach i uprawnieniach, lub sami posiadamy niezbędne umiejętności, to po prostu bierzemy się do pracy i po krótkim czasie (!) cieszymy się nowym wyglądem mieszkania. Jednak jak to w życiu bywa, nie wszystko jest takie proste i łatwe. Należy bowiem pamiętać, iż w zależności od rodzaju prac oraz sposobu ich wykona, obowiązują różne przepisy, które regulują wiele spraw związanych z remontami i modyfikacjami obiektów w zarządzie Spółdzielni.
Co NIE trzeba zgłosić do spółdzielni?
Rozpoczynając remont musimy zdawać sobie sprawę z faktu iż wszystkie prowadzone prace muszą być zgodne z polskim prawem budowlanym i jeśli prawo tego wymaga, prowadzone przez i pod nadzorem osób uprawnionych. Ponadto należy stosować się do wewnętrznych przepisów obowiązujących w SM PIAST. Oznacza to, że w niektórych przypadkach wymagane jest zgłoszenie w odpowiedniej formie informacji o prowadzonych robotach lub uzyskanie akceptacji i pozwoleń ze strony SM PIAST. Większość sytuacji dotyczy tylko bardziej zaawansowanych czynności wewnątrz mieszkania, a drobny remont kuchni czy odmalowanie pokoju nie zmusza nas do biegania z dokumentami. W praktyce oznacza to, że nie musimy zgłaszać spółdzielni następujących prac prowadzonych w mieszkaniu lub lokalu własnościowym:
- malowania ścian wewnętrznych
- wymiany paneli podłogowych, kafelek lub parkietu
- malowania wewnętrznych elementów stolarki
- malowania sufitów
- kładzenie gładzi i regipsów, sufitów podwieszanych oraz innych elementów nie zmieniających rozmieszczenia ścian wewnętrznych
- wymiany gniazdek elektrycznych i antenowych
- wymiany armatury sanitarnej
- oraz oczywiście różnego rodzaju drobnych czynności prowadzonych wewnątrz pomieszczeń: osadzenie kołków, nawiercenie otworów, kładzenie szpachli, gładzi itp.
Co zatem MUSIMY zgłaszać i w jakiej formie ?
Jednak istnieje pewna część prac jakie możemy chcieć wykonać w naszym mieszkaniu a które musimy zgłosić w administracji. Dzieje się tak aby zabezpieczyć innych członków spółdzielni przed szkodliwymi decyzjami inwestorów oraz utrzymać spójny charakter obiektów. Dlatego spółdzielnia narzuca lokatorom w poniżej wyszczególnionych przypadkach podane obowiązki:
- wyburzenie ścian działowych – wymagana opinia/dokumentacja osoby ze stosownymi uprawnieniami budowlanymi
- wykonanie nowych ścianek działowych – wymagana opinia/dokumentacja osoby ze stosownymi uprawnieniami budowlanymi,
- modernizacja instalacji wentylacji – wymagana opinia/dokumentacja osoby ze stosownymi uprawnieniami budowlanymi, sposób użytkowania musi być zgodny z założeniami projektu
- modernizacja instalacji gazowej – wymagana opinia/dokumentacja osoby ze stosownymi uprawnieniami budowlanymi oraz zgłoszenie prac do Wydziału Architektury i Budownictwa UM Wrocławia
- modernizacja instalacji elektrycznej – wymiana instalacji elektrycznej wewnętrznej (łącznie z tablicą bezpiecznikową) należy do właściciela/użytkownika lokalu- wyłącznie pod nadzorem osoby posiadającej stosowne uprawnienia; wymiana pionu, wlz, zmiana mocy przyłączeniowej – wystąpienie właściciela /użytkownika lokalu do Zakładu Energetycznego w celu uzyskania nowych warunków przyłączenia, uzyskanie zgody Spółdzielni po pisemnym zgłoszeniu i przeprowadzonej wizji
- modernizacja instalacji wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania – pisemne zgłoszenie lokatora, Spółdzielnia wyznaczy warunki prac
- wymiana drzwi wejściowych do mieszkania – pisemne zgłoszenie lokatora do Spółdzielni, która wyznaczy warunki montażu
- wymiana stolarki okiennej – pisemne zgłoszenie lokatora do Spółdzielnia, która wyznaczy warunki montażu, wymiana z zachowaniem wymiaru, koloru, podziału okien, zapewnienie prawidłowego dopływu powietrza zewnętrznego zgodnego z normą
- ingerencja w konstrukcję mieszkania/lokalu – wymagana dokumentacja projektowa oraz uzyskanie POZWOLENIA NA BUDOWĘ
- montaż klimatyzacji – pisemne zgłoszenie lokatora do Spółdzielni, która wyznaczy warunki montażu
- wymiana grzejników – pisemne zgłoszenie lokatora, Spółdzielnia wyznaczy warunki montażu i wymiany grzejników
- montaż rolet zewnętrznych – pisemne zgłoszenie lokatora, Spółdzielnia wyznaczy warunki montażu rolet
- montaż markiz – pisemne zgłoszenie lokatora, Spółdzielnia wyznaczy warunki montażu markiz
- montaż daszków nad balkonami/tarasami – wymagana opinia/dokumentacja osoby ze stosownymi uprawnieniami budowlanymi oraz zgłoszenie prac do Wydziału Architektury i Budownictwa UM Wrocławia
- montaż krat na oknach, balkonach – wymagana opinia/dokumentacja osoby ze stosownymi uprawnieniami budowlanymi oraz zgłoszenie prac do Wydziału Architektury i Budownictwa UM Wrocławia
- zabudowa balkonów – pisemne zgłoszenie lokatora, Spółdzielnia wyznaczy warunki montażu
- montaż siatki na oknach, balkonach – pisemne zgłoszenie lokatora, Spółdzielnia wyznaczy warunki montażu
- montaż anten satelitarnych -pisemne zgłoszenie lokatora, Spółdzielnia wyznaczy warunki montażu
- montaż anten dla krótkofalowców na dachu budynku – wymagana opinia/dokumentacja osoby ze stosownymi uprawnieniami budowlanymi oraz zgłoszenie prac do Wydziału Architektury i Budownictwa UM Wrocławia
- montaż reklam na elewacji budynku – wymagana opinia/dokumentacja osoby ze stosownymi uprawnieniami budowlanymi oraz zgłoszenie prac do Wydziału Architektury i Budownictwa UM Wrocławia
- montaż banerów na elewacji budynku – pisemne zgłoszenie lokatora, Spółdzielnia wyznaczy warunki montażu
- wymiana wrót garażowych – pisemne zgłoszenie lokatora do Spółdzielni, która wyznaczy warunki montażu
- zabudowa klatki schodowej / korytarzy – pisemne zgłoszenie lokatora, Spółdzielnia wyznaczy warunki prac
Ogólne zasady prowadzenia prac remontowych.
Przed przystąpieniem do remontu musimy określić/znać zakres prac planowanych do wykonania. Poszukujemy osoby/osób ze stosownymi uprawnieniami budowlanymi, która wykona dokumentację techniczną wraz z opisem przebiegu prac remontowych. Ponadto prowadząc prace remontowe należy pamiętać o stosowaniu się do poniższych zasad:
- Wszystkie prace remontowe należy wykonać pod nadzorem osób uprawnionych zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy Prawo Budowlane, wydanymi na jej podstawie przepisami wykonawczymi, a w szczególności Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16.08.1999 r w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych, wiedzą techniczną oraz sztuką budowlaną .
- Za prawidłowość działania urządzeń i instalacji (w zakresie remontowanym) odpowiada inwestor.
- Nie należy wykonywać trwałej zabudowy szachtu instalacyjnego – szacht należy udostępnić do naprawy w przypadku wystąpienia awarii instalacji.
- Wszystkie roboty należy wykonać na własny koszt i we własnym zakresie
- Spółdzielnia zostanie zawiadomiona o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót oraz o ich zakończeniu w formie pisemnej.
- Gruz oraz inne śmieci powstałe podczas wykonywania w/w prac należy wywieźć i zutylizować we własnym zakresie.
- Prace uciążliwe dla sąsiadów powinny być w miarę możliwości wykonane w godzinach 9-18 z wyjątkiem niedziel i dni świątecznych, kiedy są całkiem zabronione zgodnie z zapisem regulaminu porządku domowego SM „PIAST”.
- Podczas wykonywania prac należy zachowywać porządek w częściach wspólnych budynku (w szczególności na klatce schodowej , w kabinie windy itp. ), nie wolno składować: gruzu, materiałów i wyrobów budowlanych na ciągach komunikacyjnych.
- W przypadku wystąpienia jakichkolwiek uszkodzeń powstałych w sąsiadujących mieszkaniach lub w częściach wspólnych, wynikłych w trakcie remontu lub późniejszego użytkowania przedmiotowego mieszkania, zobowiązuje się inwestora do poniesienia kosztów związanych z ich usunięciem.
Dokumentacja
Dokumentacja powinna być podpisana i podbita pieczątką osoby/osób z odpowiednimi uprawnieniami budowlanymi oraz należy dołączyć dokument nadania uprawnień budowlanych tej osoby wraz z przynależnością do izby z potwierdzeniem opłaconej składki. Dokumentacja musi zawierać część rysunkową (na rzucie oraz przekrojach mieszkania/lokalu) oraz część opisową przewidywanych zakresów prac do wykonania w ramach planowanego remontu Osoba ze stosownymi uprawnieniami budowlanymi powinna zadecydować o tym czy planowany zakres prac remontowych do wykonania należy zgłosić do
wydziału architektury lub uzyskać pozwolenie na budowę. Taka informacja musi być zapisana w dokumentacji. W przypadku zgłoszenia prac w Wydziale Architektury i Budownictwa Miasta
Wrocławia, poniżej podajemy link do strony ze stosownym odniesieniem do druku zgłoszenia https://bip.um.wroc.pl/artykul/100/8827/obowiazujace-wzory-drukow-w-formacie-rtf-w-
wydziale-architektury-i-budownictwa
DRUKI
Wniosek o pozwolenie na budowę – druk B-1 (Z7)
Zgłoszenie budowy lub wykonywania innych robót budowlanych PB-2
Należy dołączyć również:
Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane – druk B-3 (O4)
ZGŁOSZENIE
Zgłoszenia musi dokonać właściciel mieszkania/lokalu. Jeżeli po 21 dniach od daty zgłoszenia nie wpłynie sprzeciw to takie zgłoszenie uznaje się za poprawne.
Posiadając już kompletną dokumentację podpisaną przez osobę/osoby ze stosownymi uprawnieniami budowlanymi oraz jeżeli po upływie 21 dni od zgłoszenia nie wpłynął sprzeciw z Wydziału Architektury (jeżeli takie zgłoszenie będzie niezbędne) to składamy pisemny wniosek do Spółdzielni z prośbą o wyrażenie zgody na przeprowadzenie remontu według załączonej dokumentacji. Spółdzielnia po analizie złożonych dokumentów podejmuje decyzję w sprawie wyrażenia zgody na przeprowadzenie prac remontowych.